Lagere school
In onze lagere school staat de ontwikkeling van elk kind centraal. Onze leerkrachten zorgen voor een warme, betrokken sfeer waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt.
Met een breed en uitdagend lesaanbod, innovatieve leermethoden en een focus op zowel kennis als vaardigheden bereiden we kinderen optimaal voor op de toekomst.
We hechten veel waarde aan een veilige en positieve sfeer, waarin kinderen leren samenwerken, respectvol met elkaar omgaan en zelfvertrouwen opbouwen.
Naast het reguliere lesprogramma bieden we sport, muziek, cultuur en creatieve projecten om talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Communicatie
We geloven we dat een sterke samenwerking tussen ouders en school bijdraagt aan het succes en welzijn van elk kind. Goede communicatie vormt de basis voor deze samenwerking.
Berichten vanuit de school
Via nieuwsbrieven en sociale media houden we ouders op de hoogte van onze dagdagelijkse werking.
Daarnaast communiceren wij met ouders via Questi. Via dit platvorm kan u leraren contacteren, resultaten raadplegen, rapporten bekijken & oudercontacten plannen.
Projecten
Woensdag = Fruitdag
Elke leerling krijgt een stukje fruit of groente, gesponsord door de ouderraad. De ouderraad vraagt hiervoor een bijdrage van € 2.
Verjaardagen
Je kind wordt die dag in de kijker gezet. Hij brengt zelf niets mee voor de anderen.
Culturele vorming
We gaan met onze kinderen naar theatervoorstellingen of nodigen theatergezelschappen uit.
Bibliotheek- leesbevordering
Onze school wil sterk inzetten om de leeskwaliteit van de kinderen te verbeteren. Door allerhande activiteiten trachten we het leesplezier te verhogen. Zo organiseren we ook een schoolproject rond de jeugdboekenweek.
Tijdens de schooluren bezoeken de kinderen regelmatig de openbare bibliotheek.
ICT-media
Elke klas heeft een prowise bord in het lokaal ter beschikking. In het vijfde en zesde leerjaar zijn we gestart met het laptopproject en heeft elke leerling een chromebook. Voor het eerste tot en met vierde leerjaar zijn er laptops ter beschikking. We trachten zoveel mogelijk het computergebruik tijdens de lessen te integreren.
We werken hiervoor nauw samen met onze middelbare school.
Sport
In onze school wordt er heel wat gesport. Bewust wordt heel wat tijd uitgetrokken voor sport en bewegingsopvoeding. Een regent L.O. begeleidt uw kind op sportief gebied.
Wekelijks krijgt elke klas meerdere activiteiten op sportief vlak te verwerken: elke leerling heeft 2 u. turnen en gaat om de 3 weken ook nog een half uur zwemmen.
Bovendien kan (facultatief) aan loop- en zwemcompetities worden deelgenomen.
Rapportering en evaluatie
In essentie zijn er drie functies in onze evaluatie:
a. Informeren over de ontwikkeling van een leerling: om leerlingen, ouders, collega’s van het schoolteam of andere instanties in te lichten
b. Ondersteunen van de ontwikkeling van een leerling
- om leerlingen inzicht te doen krijgen in hoe ze hun eigen leerproces kunnen stimuleren
- om de efficiëntie van het eigen onderwijs in te schatten en waar nodig bij te sturen
- om met ouders of andere partners na te denken over hoe zij de leerling buiten de school kunnen ondersteunen
Ondersteuning geldt voor alle leerlingen: ook bij leerlingen die op een normaal tempo of net heel snel vorderen, moeten wij voortdurend nadenken welke prikkels deze leerlingen het best kunnen krijgen om zich verder optimaal te ontwikkelen. Een gedetailleerd zicht op diverse aspecten van de ontwikkeling van leerlingen helpt hierbij.
c. Beslissingen nemen in functie van doorstroom, instroom, zittenblijven, studiekeuze, doorverwijzing of externe hulpverlening
Op elk overgangsmoment willen we een profiel kunnen schetsen van leerlingen. Daarin staan de talenten, sterktes en relatieve zwaktes, interesses, ambities en motivatie beschreven. We willen werken volgens de principes van het handelingsgericht werken (HGW):
- Onderwijsbehoeften
- Wisselwerking
- Leerkracht doet ertoe
- Positieve benutten
- Samenwerken
- Doelgericht
- Systematiek & transparantie
Die informatie wordt met ouders en leerling besproken met het oog op het maken van keuzes.
Afwezigheden
Bij afwezigheid verwachten wij dat u steeds de school op de hoogte brengt. We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar vanaf 8u. Ook via Questi mag u steeds een afwezigheid melden.
- Voor de afwezigheid van minder dan 3 dagen volstaat een briefje van de ouder(s). Dit kan maximaal 4 keer per jaar, de 5e keer is een medisch attest nodig.
- Bij afwezigheid van meer dan 3 dagen is een medisch attest nodig.
- Bij een chronisch ziektebeeld is een medisch attest nodig.
De school verwittigt de ouders van elke niet-gewettigde afwezigheid. Vanaf 5 halve dagen problematische afwezigheden contacteert zij het CLB en kan er een begeleidingstraject opgestart worden. De ouders worden in dat geval uitgenodigd voor een gesprek.
We vragen om niet dringende consultaties zoveel mogelijk buiten de schooluren te plannen.
Een deelname aan culturele of sportieve manifestaties of afwezigheid bij uitzonderlijke omstandigheden kan enkel mits voorafgaande toestemming van de directeur.
Bijdrage – maximumfactuur
Dit is een lijst met (verplichte en niet verplichte) financiële bijdragen die in de loop van het schooljaar kunnen worden gevraagd.
Verplichte uitgaven
- schoolzwemmen (gratis voor het zesde leerjaar)
- educatieve reizen (cultureel centrum, wandelbos)
- sportdagen
- schooluitstappen
- …
Niet verplichte uitgaven
- voorbereidend boekje voor de 1ste communie
- abonnementen op tijdschriften
- schoolfotograaf
- nieuwjaarsbrieven
- activiteiten voor het goede doel
- …
Maximumfactuur
- € 105 voor het lageronderwijs
Plattelandsklassen
Voor de leerlingen van het derde leerjaar kosten (bij benadering) € 180.
Voor de bosklassen
In het vijfde leerjaar (bij benadering) € 250.